Zaaien, kweken en telen

Sinds enkele jaren hebben we een schooltuin met een educatief karakter.
Deze is gelegen naast de gymzaal (Buizerdweg), in het verlengde van het achterste schoolplein.

De tuin is opgezet om een extra dimensie te geven aan ons natuuronderwijs. De kinderen kunnen de natuur dichtbij beleven in de tuin door er rond kijken, te ruiken, te voelen, te proeven, kortom: alle zintuigen gaan ‘aan’.

In de tuin werken zeer geregeld kinderen. Het vaste onderhoud wordt verzorgd door onze zogenaamde ‘tuinkids’: uit iedere groep twee. Zij verzorgen onder begeleiding de aanleg en het onderhoud. Dit is een heel mooi sociaal gebeuren. De kinderen werken samen, vaak met kinderen die ze voorheen niet kenden of misschien niet zelf zouden hebben gekozen. Ze zitten heerlijk met de handen in de aarde, wat rustgevend werkt. Op die manier ‘aarden’ de kinderen. Ze leren bovendien van alles over zaaien, uitplanten, groeiwijzen, verzorgen, snoeien, oogsten, etc. Ook ervaren ze wat het is om bijv. een tuin winterklaar te maken.

Iedere groep kan uiteraard ook zelf activiteiten uitvoeren in de tuin, bijv. kruiden plukken (voorafgaand aan een kookles of om thee van te maken), bloemen plukken, insecten zoeken en observeren of fruit plukken. Regelmatig kijken in de tuin (en dat kan altijd!) maakt kinderen ook bewuster van de seizoenen en daarmee het mooie wat de natuur ons geeft. Ze verwonderen zich zichtbaar!

Er zijn kinderen bij wie de talenten meer liggen op het praktische vlak. Ook deze kinderen willen we heel graag betrekken bij de tuin. Ze vinden het heerlijk om in beweging te zijn en laden zich op. Daarna lukt het werken in de klas vaak weer zoveel beter. Ze zien uit naar de volgende keer!

Op geschikte momenten worden ook schoolbrede activiteiten uitgezet, zoals bijv. een wedstrijd zonnebloemen kweken, uitdelen en proeven van groente en fruit of het per klas planten van bloembollen. Ook op die manier worden hun ogen geopend voor wat de natuur ons geeft en leren ze er zorgvuldig mee omgaan. Een begrip als duurzaamheid proberen we daarmee tevens inhoud te geven.